life

Wat ik leer van mijn Personal Trainer?

Toen we naar Italië zijn verhuisd moesten we natuurlijk opzoek naar een nieuwe sportschool, crossfit box, alles. Een van de dingen die ik vond was een kleine studie genaamd Performance Training Studio (PTS), op nog geen vijf minuten lopen van huis. Een keertje naar binnen gestapt en de proefles was geboekt. Bij de proefles zag Matteo zonder dat ik iets zei al wat de onderdelen waren waar ik aan moest werken. Dat gaf mij best een goed gevoel, want dat betekende dat hij zeker weten verstand van het (vrouwelijk) lichaam heeft en hoe deze het beste moet werken. Na wat overleg besloten om een PT traject in te gaan waarbij mijn problemen worden aangepakt.

Op het moment van schrijven heb ik er zeven sessies op zitten. Wekelijks ga ik op maandag naar de studie (minus de zomervakantie wanneer alle Italianen een maand lang de spullen pakken en weggaan) en gaan we samen aan de slag met verschillende oefeningen voor de verschillende punten. Wat dan en zie ik progressie?

Schouder stabiliteit

Een blessure die ik van mijn volleybal tijd heb overgehouden. Één keer je arm overstrekken om een bal te halen en dan door blijven spelen zorgt jaren later nog voor problemen. Hierdoor wil ik al gauw mijn schouders heel hoog houden. De exacte reden waarom weet ik niet, maar dat is nu eenmaal zo. Iets waardoor ik mijzelf in de weg zit met alle movement waar je je schouders bij gebruikt. Denk aan push-ups, trx oefeningen, maar ook op de roeier.

Merk ik progressie? Ja! Zelfs in het dagelijks leven achter de laptop merk ik dat ik mijn houding probeer te corrigeren (En dat in mijn verhouding bureau/stoel de tafel te hoog staat). Ook bij het roeien gaat het mij nu veel beter af en merk ik veel minder pijn tijdens en na het roeien.

Core stabiliteit en sterkte

Nou, als er iets is wat mijn zwakke punt is, is dat mijn core. Oefeningen zoals planking, roeien, etc etc voel ik binnen no-time in mijn rug omdat mijn core te zwak is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voorheen ook niet goed wist hoe ik dan in vredesnaam mijn core moest aanspannen als iemand dat zei. Gelukkig is daar Matteo die niet bang is mij op mijn buikspieren te slaan als ik deze moet aanspannen. Zo vergeet je niet dat je dat moet doen.

Merk ik progressie? Ja! Ik weet inmiddels hoe ik mijn core goed moet aanspannen en ik heb onlangs zelfs een minuut lang de plank houding kunnen aanhouden. Hé, het was zelfs 3 rondes een 1min plank, 1 min max cal roeien en geen rug problemen tijdens de hele wod! In het dagelijksleven tijdens het lopen merk ik ook dat mijn core sterker wordt en ik een betere houding hierdoor aanneem.

Knieën – Squatten

Mijn knie. Inmiddels zelfs knieën, omdat ik mijn andere knie kapot heb gelopen doordat die ging over compenseren. In 2008 aangereden terwijl ik op de fiets aan het oversteken was door een auto en met mijn knie op de stoeprand geland. Diagnose was kniebanden verrekt en in de loop van de jaren heb ik af-en-aan last van mijn knie gehad. Tot in 2017 een fysiotherapeut (nummer 10 in al die jaren) eindelijk de oorzaak vond. Een ontsteking in de pees. De behandeling toen hielp, maar met al die bergen tijdens mijn races is de irritatie weer terug gekomen en wisselt nu zelfs tussen de knieën. Een deel van de oorzaak hierin zit in het feit dat ik X benen heb. En dit uit zich tijdens het squaten echt super goed! Elke trainer roept naar mij ‘knieën naar buiten’ als ik aan het squaten ben. Dus, om de knie te versterken en de squat te verbeteren (een goede maatstaaf voor mijn progressie) werken we aan het verstevigen en naar buiten duwen van mijn knieën.

Merk ik progressie? Ja! Als ik nu een squat doe hoef ik minder hard te focussen op het naar buiten duwen van de knieën. We zijn er nog niet helemaal, maar ik ben al super blij met deze progressie! Tijdens de halve marathon had ik mijn “ongeluk” knie ingetapet en nergens last van! Helaas mijn andere knie niet, maar pas bij kilometer 18/19 kwam de pijn. Iets waar Matteo en ik beide heel verbaasd en blij mee waren. Nu i s het doel een pijnvrije halve marathon zonder tape.

Heup mobility

Met stretchen kan ik zonder problemen mijn handen op de grond zetten met gestreekte benen en ook als ik zit kan ik mijn tenen vastpakken van mijn gestreekte been. Maar vraag je mij de (ROMWOD) Fragon pose met onderarmen op de grond uit te voren en je kan een partij lachen om hoe ik hier mee worstel. Dus Matteo gooit ook elke week een stukje heup mobility erin. Ook belangrijk voor movements zoals de squat.

Merk ik progressie? Eerlijk gezegd, geen idee. De pose lukt nog steeds niet, al dacht ik laatst wel iets verder te komen dan normaal gesproken!

Ademhaling

Oké, dit is niet iets waar we specifiek op trainen, maar waar ik wel veel van heb geleerd tijdens de workouts. Ik was echt een newbie. Ik wist dat de ademhaling kon helpen (of juist tegenwerken) tijdens een workout, maar wanneer je nou uit- of in moest ademen? Geen idee! Nu vraag ik het gewoon als ik twijfel, maar over het algemeen heb ik nu door wat de beste methode is om zoveel mogelijk uit je movement te halen.

Tijdens de intake hebben we gekozen om 10 lessen te doen. Nog ‘maar’ vier te gaan dus. Wie weet wat we daarna doen. Ik ben in ieder geval heel blij met deze lessen en in mijn ogen zijn ze het geld echt waard. Want alle progressie die ik bij die ene les in de week boek, zorgt voor profijt tijdens de lessen Crossfit verder in de week. Mocht je, net zoals mij, wat probleem gebieden hebben en er zelf niet afkomen? Zoek dan iemand op met verstand van het lichaam. Je gaat er heel blij van worden. Ik ben dat in ieder geval wel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!